KHUTBAH I
إنَّ الْحَمْدَ لِلَّهِ, نَحْمَدُهُ, وَنَسْتَعِينُهُ, وَنَسْتَغْفِرُهُ,
وَنَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا, وَسَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا
مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلاَ مُضِلَّ لَهُ, وَمَنْ يُضْلِلْ فَلاَ هَادِيَ
لَهُ,
أَشْهَدُ أَنْ لاَ اِلَهَ اِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لَاشَرِيْكَ لَهُ، شَهَادَةَ
مَنْ هُوَ خَيْرٌ مَّقَامًا وَأَحْسَنُ نَدِيًّا.
وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا محَمَّدًا عَبْدُهُ
وَرَسُوْلُهُ الْمُتَّصِفُ بِالْمَكَارِمِ كِبَارًا وَصَبِيًّا.
اَللَّهُمَّ فَصَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا
مُحَمَّدٍ كَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَكَانَ رَسُوْلاً نَبِيًّا، وَعَلَى آلِهِ
وَصَحْبِهِ الَّذِيْنَ يُحْسِنُوْنَ إِسْلاَمَهُمْ وَلَمْ يَفْعَلُوْا شَيْئًا
فَرِيًّا،
أَمَّا بَعْدُ،
فَيَا أَيُّهَا الْحَاضِرُوْنَ رَحِمَكُمُ
اللهُ، اُوْصِيْنِيْ نَفْسِيْ وَإِيَّاكُمْ بِتَقْوَى اللهِ، فَقَدْ فَازَ
الْمُتَّقُوْنَ.
قَالَ اللهُ تَعَالَى : أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
الر.كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ
إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ
رَبِّهِمْ إِلَىٰ صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ
(QS Ibrahim [14]: 1)
Para sedhèrèk Muslim, Jamaah Jum’at ingkang pinaringan rahmating Gusti
Allah SWT.
Minangka pambukaning
atur, mangga kita sami tansah
ngunjukaken raos syukur wonten ngarsa dalem Allah SWT., awit sampun kathah
nikmat peparingipun dhumateng kula dalasan
panjenengan sedaya.
Sak lajengipun, minangka
pendhèrèkipun ingkang tansah setya tuhu,
mangga sareng-sareng atur shalawat dalasan salam kunjuk dhumateng Rasulullah Muhammad SAW.,
sumarambah dhumateng para keluwarga para sahabatipun, para tabi’in, ugi para
tabi’utabi’in ngantos dumugi akhir zaman.
Minangka jangkeping
rukun khotbah, al fakir khotib mboten bosen-bosen tansah atur pémut dhumateng diri kula
piyambak, sumarambah dhumateng para jamaah Jum’at, kanthi atur, sumangga tansah
ngiyataken iman, nambahi jejeging taqwa kita dhumateng Allah SWT., jumbuh
kaliyan dhawuhipun kanjeng Nabi Muhammad SAW.:
اِتَّقِ اللهَ حَيْثُمَا
كُنْتَ، وَأَتْبِعِ السَّيِّئَةَ الْحَسَنَةَ تَمْحُهَا، وَخَالِقِ النَّاسَ
بِخُلُقٍ حَسَنٍ
“Sira padha taqwaa marang Allah ing ngendi
waé mapanira. Imbangana pakartimu kang nistha kanthi tumindak becik, amargo
kabecikan bakal hangganti kanisthan mau. Srawunga karo sapepadhané manungsa
kanthi kelakuan kang becik.” (HR Tirmidzi ).
Ing satunggaling ayat,
Allah SWT sampun paring firman makaten:
....وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ
يَاأُوْلِي اْلأَلْبَابِ
“....Lan sira padha cawisa sangu, satemené
becik-beciking sangu iku wedi (taqwa) ing Allah. Hé wong kang padha duwé akal,
sira padha wediya marang Ingsun”. (QS
Al-Baqarah [2]: 197).
Ing pérangan firman ingkang sanès, Allah SWT.
paring dhawuh:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ
آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَأَنتُم
مُّسْلِمُونَ
Hé wong-wong mukmin kabèh, Sira padha
bektiya ing Allah, kelawan sejatining bekti, lan sira aja padha mati, kajaba
mati ing kahanan Islam.” (QS Ali Imran [3] : 102).
Para
sedhèrèk Jamaah Jum’ah ingkang
kinurmatan
Kita nembé kémawon
mèngeti dinten kamardikan. Lugunipun para penjajah sampun késah saking negeri
mriki. Namung raosipun cengkeraman penjajah ing wujudan sanès taksih saget kita
panggihaken, saé ing pérangan politik lan ékonomi sarta budhaya. Ajaran Islam, ingkang
dipun rengkuh déning mayoritas penduduk negeri niki dipun anggep ancaman. Kita ingkang
kepéngin ngetrapaken ajaran Islam kanthi
sampurna dipun anggep radikal. Pitakénanipun, menapa kita sampun mardhika
kanthi saèstu?
Para
sedhèrèk Jamaah Jum’ah ingkang
kinurmatan
Satemenipun, Islam
dipun turunaken kanthi ngemban misi kamardikan tumrap umat manungsa, kanthi makna ingkang
paling lebet, inggih menika mardhikaaken umat manungsa saking penghambaan dhumateng sesamining manungsa, lan saking manéka warni penghambaan dhumateng saliyanipun Allah subhanahu wa ta'ala.
Misi niku dipun
pratélakaken wonten ing salebeting nawala ingkang dipun kirim déning Rasulullah
shallallahu 'alaihi wa sallam, dhumateng penduduk Najran. Ing antawisipun
mungel makaten:
أَمّا بَعْدُ فَإِنّي أَدْعُوكُمْ إلَى عِبَادَةِ
اللّهِ مِنْ عِبَادَةِ الْعِبَادِ وَأَدْعُوكُمْ إلَى وِلاَيَةِ اللّهِ مِنْ
وِلاَيَةِ الْعِبَادِ
...Amma
ba’du. Ingsung paring dhawuh (ngajak ) marang siro kabèh,
supaya ngabekti ing
ngarsaning Allah SWT., lan uga ninggalaké ngawula marang sak pepadhané kawula (manungsa). Ingsun uga paring dhawuh
marang sira kabèh, supaya padha tansah
jejeg mapan ing sak jroning panguwasané
Allah SWT., lan ngluwari pribadi nira saka penguwasané sapepadhané
kawula (manungsa)… (Al-Hafizh Ibnu Katsir,
Al-Bidâyah wa an-Nihâyah, v/553)
Misi (tujuanipun) syariat Islam
badhé mujudaken kamardikan sejati kanggé sedaya umat
manungsa, saget karunut, wonten ing wawan sabdanipun Jénderal Rustum
saking Pèrsia, kaliyan Mughirah bin Syu’bah minangka duta
saraya/utusanipun Panglima Saad bin Abi Waqash ra. Pratélan baku syaréat Islam kala wau
kaambalan malih ing wawan sabdanipun Jénderal
Rustum kalian Rab’i bin ‘Amir, minangka
duta pangarsa Panglima Saad bin Abi Waqash ra. Piyambakipun kautus, sapengkeripun
Mughirah bin Syu’bah, rikala Perang
Qadisiyah ingkang ancasipun kanggé hambébasaken Pèrsia.
Jénderal
Rustum miterang dhumateng Rab’i bin
‘Amir, “ apa sing mbok gawa? Rab’i bin ‘Amir paring wangsulan, “Allah
wis paring dhawuh marang ingsun. Demi Allah, Allah wis ngutus marang ingsun
supaya ingsun ngluwari marang sapa waé
sing gelem, saka mangawulo ing sak pepadhané kawula (manungsa), ganti ngawulo
maring Allah SWT.; saka rupeg ruweting urip
tumuju marang jembaré panguripan; sarta saka pangrusaké (kezaliman)
agama-agama (saliyané Islam) tumuju ing
keadilan Islam…” (Ath-Thabari, Târîkh al-Umam wa al-Mulûk, II/401).
Para
sedhèrèk Jamaah Jum’ah ingkang
kinurmatan
Islam manolak
sedaya rupi penjajahan. Sebab, penjajahan niku hakikatipun minangka péranganipun
wewujudan penghambaan dhumateng manungsa. Penghambaan dhumateng sesamining manungsa boten namung dipun maknani kanthi harfiah
minangka perbudhakan kados jaman rumiyén mawon.
Penghambaan dhumateng
sesamining manungsa ugi saged mawujud ing arupi panyerahan
wewenang pandameling pranatan, hukum lan perundang-undangan dhumateng manungsa, boten dhumateng Allah subhanahu
wa ta'ala. Makaten niku ingkang dados doktrinipun
démokrasi: kedaulatan mapan ing tanganing
rakyat (manungsa ). Langkung parah malih menawi aturan, hukum lan
perundang-undangan kasebat dipun impor saking pihak asing/penjajah.
Allah SWT. ugi sampun paring
pangandikan ingkang kaserat ing kitab suci Al Qur’an, ingkang mungel lan
maknanipun makaten:
اِتَّخَذُوا
أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللَّهِ
Para wong
Yahudi lan Nasrani padha nganggep pendhétané, katetepaké dadi Pangérané … (TQS
at-Taubah [9]: 31).
Makna ayat kasebat
dipun jelasaken ing salebeting riwayat saking
jalur Adi bin Hatim radhiyallahu 'anhu. Piyambakipun
nuturaken bilih sasampunipun Rasulullah shallallahu
'alaihi wa sallam maos ayat kasebat,
Adi bin Hatim matur, “Kula boten manyembah (masrahaken dhiri dhumateng )
piyambakipun.” éwosemanten, Rasulullah shallallahu
'alaihi wa sallam paring sabdha
makaten:
أَلَيْسَ يُحَرِّمُونَ مَا أَحَلَّ اللهُ
فَتُحَرِّمُونُهُ،
ويُحِلُّونَ مَا حَرَّمَ
اللهُ فَتَسْتَحِلُّونَهُ؟
قُلْتُ: بَلَى، قَالَ: فَتِلْكَ
عِبَادَتُهُمْ
Apa dhèwèké (para rahib lan
pendéta) iku ora wis ngaramaké apa kang wis Allah halalaké, banjur sira uga ngaramaké, lan dhèwèké uga wis ngalalaké
apa kang wis Allah haramaké,
banjur sira uga ngalalaké?” Aku
(Adi bin Hatim) matur, “leres.” Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam paring sabda, “ la yaiku bentuk penyembahané
(penghambaan dhiri) (marang para rahib lan
pendéta)” (HR ath-Thabarani dan
al-Baihaqi).
Para
sedhèrèk Jamaah Jum’ah ingkang
kinurmatan
Ing zaman
modern niki, pangrakiting pranatan hukum dados margi tuwuhipun penjajahan utawi
éksploitasi ingkang paling ganas. Sekelompok manungsa ingkang dipun anggep minangka wakil rakyat disukani
kekuasaan ngrakit pranatan hukum hamakili
aspirasi rakyat.
Nanging
faktanipun, ing pinten-pinten kasus, piyambakipun ngepenaken makili kepentingan
sekelompok tiyang kémawon. Sanès mayoritas penduduk negeri. Sedayanipun dados
wakilipun panggadhuh modal, pengusaha kakap, cukong lan pihak asing. Kados-kados
piyambakipun langkung mangertosi babagan manungso samudayanipun. Piyambakipun
ngrampas hak Allah ingkang minangka pangrepta hukum/ pranatan.
Para
sedhèrèk Jamaah Jum’ah ingkang
kinurmatan
Allah subhanahu wa ta'ala sampun paring firman:
الر.كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ
إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ
رَبِّهِمْ إِلَىٰ صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ
Alif, laam raa, (mung Allah pribadi kang
priksa tegesé). (Muhammad) Qur’an ini kitab kang Ingsun turunaké marang sira,
supaya sira anggo ngetokaké manungsa saka pepetenging kafir marang pepadhanging
iman, utawa marang dalaning Pangéran kang Maha Mulya tur Maha Pinuji, kang
mengkono iku dhasar printahé Pangéran. (TQS Ibrahim [14]: 1).
Firman Allah subhanahu
wa ta'ala niku kabukti
ing salabeting sejarah Islam lan umat Islam. Nalika kamardikan hakiki mawujud saking Islam kanthi margi
penerapan syariah Islam kanthi total, ing satengahipun masyarakat, panggesangan ingkang padhang-jingglang ugi saged
mawujud. Masyarakat Arab ingkang kala rumiyin sami jahiliyah lan ketinggalan, awit karana ngetrapaken syariah Islam ingkang kapandhéganan déning Rasul shallallahu
'alaihi wa sallam, ing wekdal
ingkang boten dangu, saged wangsul dados pemimpin dunia serta dados mercusuar ingkang saged
madhangi panggesangan umat manungsa lan nyebaraken kasaénan,
keadilan lan kemakmuran dhumateng
umat-umat sanèsipun.
Awit saking menika, sampun wekdalipun kita nyampurnaaken kamardikan ing wekdal niki, kanthi tumemen hambudidaya wujudipun kamardikan hakiki niku wau. Kanthi margi
mawujudaken ketundhukan total
dhumateng sedaya aturanipun Allah subhanahu wa ta'ala, ngudhari diri
saking belenggu sistém ingkang
cengkah kalihan tauhid, inggih menika
kapitalisme menapa déné komunisme lan idé-idé turunanipun, sinartan hanjejegaken penglaksananipun syariah Islam ingkang kaffah.
Jamaah Jum’at
ingkang
pinaringan rahmating Gusti Allah SWT.
Makaten ingkang saged kula aturaken ing khutbah
Jum’at menika. Hanglenggana bilih sedaya kasampurnan namung kagunganipun Allah
SWT. samukawis atur kula ingkang leres awit pitedah saking Allah SWT., lan
Rasulipun, mangga kita gondhèli kanthi saèstu. Samukawis atur kula ingkang
lepat, awit saking kirangipun
pangertosan pribadi kula, mangga kita bucal sak tebihipun, lan mugi panjenengan
sedaya kersa hanglubèraken samudra pangaksami.
Pepuntonipun atur, mangga kita pungkasi
khutbah menika kanthi ndedonga sesarengan, mugi kita sedaya tansah pinaringan
panjang yuswa, séhat lahir batin, manfaat dunia akhérat. Pinaringan hidayah,
inayah lan kekiyatan, sahéngga saged dados péranganipun ahli dhakwah, ingkang
tansah sengkut ngrembakakaken jejegipun syariat agami Islam ing salebeting
daulah Islamiyah, tansah setya tuhu hanuladhani kanjeng Nabi Muhammad SAW.
ngantos puput yuswa kanthi kawontenan
husnul khatimah, aamiin ya
rabbal’alamiin.
بَارَكَ الله لِي وَلَكُمْ فِى اْلقُرْآنِ اْلعَظِيْمِ، وَنَفَعَنِي
وَإِيَّاكُمْ بِمَافِيْهِ مِنَ
الْآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيمِ وَتَقَبَّلَ
اللهُ مِنَّا وَمِنْكُمْ تِلاَوَتَهُ وَإِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ،
وَأَقُوْلُ قَوْلِي هَذَا فَأسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ إِنَّهُ هُوَ الغَفُوْرُ
الرَّحِيْم
Khutbah II
اَلْحَمْدُ للهِ عَلىَ
إِحْسَانِهِ وَالشُّكْرُ لَهُ عَلىَ تَوْفِيْقِهِ وَاِمْتِنَانِهِ. وَأَشْهَدُ
أَنْ لاَ اِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ وَأَشْهَدُ أنَّ
سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ الدَّاعِى إلىَ رِضْوَانِهِ.
اللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وِعَلَى اَلِهِ وَأَصْحَابِهِ
وَسَلِّمْ تَسْلِيْمًا كِثيْرًا
أَمَّا بَعْدُ فَياَ اَيُّهَا
النَّاسُ اِتَّقُوااللهَ فِيْمَا أَمَرَ وَانْتَهُوْا عَمَّا نَهَى وَاعْلَمُوْا
أَنَّ اللهَ أَمَرَكُمْ بِأَمْرٍ بَدَأَ فِيْهِ بِنَفْسِهِ وَثَـنَى بِمَلآ
ئِكَتِهِ الْمُسَبِّحَةِ بِقُدْسِهِ وَقَالَ تَعاَلَى إِنَّ اللهَ وَمَلآئِكَتَهُ
يُصَلُّوْنَ عَلىَ النَّبِى يآ اَيُّهَا الَّذِيْنَ آمَنُوْا صَلُّوْا عَلَيْهِ
وَسَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا.
اللهُمَّ صَلِّ عَلَى
سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلِّمْ وَعَلَى آلِ سَيِّدِناَ
مُحَمَّدٍ وَعَلَى اَنْبِيآئِكَ وَرُسُلِكَ وَمَلآئِكَةِ اْلمُقَرَّبِيْنَ وَارْضَ
اللّهُمَّ عَنِ اْلخُلَفَاءِ الرَّاشِدِيْنَ أَبِى بَكْرٍ وَعُمَر وَعُثْمَان
وَعَلي وَعَنْ بَقِيَّةِ الصَّحَابَةِ وَالتَّابِعِيْنَ وَتَابِعِي التَّابِعِيْنَ
لَهُمْ بِاِحْسَانٍ اِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ وَارْضَ عَنَّا مَعَهُمْ بِرَحْمَتِكَ
يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ
اَللهُمَّ اغْفِرْ
لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَاْلمُؤْمِنَاتِ وَاْلمُسْلِمِيْنَ وَاْلمُسْلِمَاتِ اَلاَحْيآء
مِنْهُمْ وَاْلاَمْوَاتِ اللهُمَّ أَعِزَّ اْلإِسْلاَمَ وَاْلمُسْلِمِيْنَ
وَأَذِلَّ الشِّرْكَ وَاْلمُشْرِكِيْنَ وَانْصُرْ عِبَادَكَ اْلمُوَحِّدِيَّةَ
وَانْصُرْ مَنْ نَصَرَ الدِّيْنَ وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَ اْلمُسْلِمِيْنَ وَ
دَمِّرْ أَعْدَاءَ الدِّيْنِ وَاعْلِ كَلِمَاتِكَ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ.
اللهُمَّ ادْفَعْ عَنَّا
اْلبَلاَءَ وَاْلوَبَاءَ وَالزَّلاَزِلَ وَاْلمِحَنَ وَسُوْءَ اْلفِتْنَةِ
وَاْلمِحَنَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ عَنْ بَلَدِنَا اِنْدُونِيْسِيَّا
خآصَّةً وَسَائِرِ اْلبُلْدَانِ اْلمُسْلِمِيْنَ عآمَّةً يَا رَبَّ
اْلعَالَمِيْنَ.
رَبَّنَا آتِناَ فِى الدُّنْيَا
حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ.
رَبَّنَا ظَلَمْنَا اَنْفُسَنَا
وَاإنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ اْلخَاسِرِيْنَ.
عِبَادَاللهِ ! إِنَّ اللهَ يَأْمُرُنَا
بِاْلعَدْلِ وَاْلإِحْسَانِ وَإِيْتآءِ ذِي اْلقُرْبىَ وَيَنْهَى عَنِ اْلفَحْشآءِ
وَاْلمُنْكَرِ وَاْلبَغْي يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُوْنَ وَاذْكُرُوا اللهَ
اْلعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوْهُ عَلىَ نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ وَلَذِكْرُ
اللهِ أَكْبَرْ
KHUTBAH JUMAT DMDI (DEWAN MASJID DIGITAL INDONESIA) https://seruanmasjid.com